VAN DER GRAAF GENERATOR

Rané období:

Vraťme se do minulosti, ke vzniku kapely, aby bylo jasno, jak je to s debutem a skladbami. Jméno si muzikanti našli ve článku v novinách, který v roce jejich vzniku (1967) informoval, že zemřel fyzik Robert Jemison Van de Graaff, vynálezce elektrostatického generátoru. Mimochodem, také objekt na obalu desky The Least We Can Do Is Wave To Each Other je tímto přístrojem inspirován. První dvě alba mají spletitou historii. Debut nebyl původně plánován, aby se stal řadovou deskou souboru, nahrával jej Hammill s kolegy jako svůj sólový počin. Na album měl smlouvu s firmou Mercury UK, která ji podepsala s původním triem v sestavě Peter Hammill, Chris Judge Smith (bicí, zpěv) a Nick Pearne (klávesy) v květnu 1968, na základě jejich demo kazety nahrané roku 1967. Kapela se po získání kontraktu kvůli profesionalizaci přesouvá z Manchesteru do Londýna, jenže Pearne chce pokračovat ve studiu medicíny na manchesterské univerzitě, tak si skupina našla nového, klasicky školeného, klávesistu Hugha Bantona. V Londýně se skupiny ujímá manager Tony Stratton-Smith (staral se tehdy také o The NICE, The BONZO DOG DOO DAH BAND, a od roku 1969 o GENESIS), který přivádí basistu Keitha Ellise ze souboru The KOOBAS. Krátce po tom se přidává ještě bubeník Guy Evans, na Smithe tak zbývají jen doprovodné vokály. V této sestavě nahrávají na podzim 1968 singl People You Were Going To / Firebrand (jediná píseň, kde je ke slyšení zpěv Judge Smithe) a vydávají jej v lednu 1969 na na značce Polydor pro UK, a na značce Tetragrammaton v Americe. Singl je během několika dní stažen z prodeje kvůli porušení smlouvy s Mercury. Prodalo se ho jen malé množství, dnes se tato rarita nabízí v cenách přes 600 USD. Ze skupiny odchází hned po nahrávání singlu Chris Judge Smith, zůstávají však mezi nimi přátelské vztahy. Soubor dále nahrává v listopadu 1968 frekvenci pro pořad Top Gear BBC Radio One, pak podnikají pár vystoupení na různých akcích pro studenty, kde hrají jako support pro PINK FLOYD a The MOODY BLUES. Po vystoupení na Pop and Blues Festival v Nottinghamu 10.5.1969 se rozpadají.

Alba interpreta VAN DER GRAAF GENERATOR

Jméno alba Cover Informace o albu Rok vydání Počet recenzí
The Aerosol Grey Machine   Informace 1969 1